Frågor och svar Stockholm

För att hjälpa dig och ge dig så snabb information som möjligt har vi sammanställt en lista på vanliga frågor och svar.

Hur bokar jag av en tid?

Du kan boka av/boka om en tid på olika sätt. Viktigt är att du bokar av minst 24 timmar innan bokad tid för att undvika extra avgifter.

Sjukvård
Läs mer om du bokar av en tid här.

Vaccination
Läs mer hur du bokar av. 

Hälsoundersökning/intyg
Läs mer om hur du bokar av. 

Tandvård
Läs mer om hur du bokar av. 

Gäller EU-kortet (Europeiska sjukförsäkringskortet) hos er?

Ja. Kortet ger rätt till medicinskt nödvändiga sjukvårdsförmåner under en tillfällig vistelse i ett annat EU/EES-land, till exempel under din semester. Giltig ID-handling (ex pass) måste uppvisas tillsammans med giltigt EU-kort.

Har ni ögonmottagning eller ögonakut?

Inom CityAkuten finns ingen ögonmottagning men på Holländargatan 4 vid Hötorget finns Ögonläkargruppen City (extern länk), en mottagning inom Praktikertjänst AB.

Kan jag förlänga mitt sjukintyg hos er?

Har du blivit sjukskriven av oss vid ett besök och inte känner dig frisk, är du välkommen för uppföljande läkarbesök.

Kan jag som utländsk gäst komma till er?

Ja, alla är välkomna. Om Sverige har en hälso- och sjukvårdsöverenskommelse med ditt hemland kostar besöket enligt landstingets taxa, i annat fall ger vi dig en kostnadsuppgift vid ditt besök. 

Kan jag söka akut på CityAkuten?

Ja, vi tar emot akut på dessa mottagningar:

Vid Hötorget:
Tandvård för barn och vuxna


I Upplands Väsby:
Närakut för barn och vuxna